AGENDA
TOTES LES ACTIVITATS ACTIVITATS FAMILIARS FESTES I FIRES
ARTS ESCÈNIQUES CINEMA CONFERÈNCIES I ACTES LITERARIS
ARTS PLÀSTIQUES CURSOS I TALLERS MISCEL·LÀNIA

«Nord & Sud. Art medieval de Noruega i Catalunya 1100-1350» en línia

«Nord & Sud. Art medieval de Noruega i Catalunya 1100-1350» en línia
25–03–20
Nord & Sud. Art medieval de Noruega i Catalunya 1100-1350
Exposició temporal al Museu Episcopal de Vic
15 febrer 2020 – 17 maig 2020

Durant els propers dies el MEV us proposarà un recorregut virtual per l’exposició «Nord & Sud» i per les seves obres d’art.

«Nord & Sud» és un projecte d’exposició elaborat conjuntament pel MEV i pel Museum Catharijneconvent d'Utrecht, amb la col·laboració del Museu de la Universitat de Bergen. Els comissaris de l’exposició, Marc Sureda i Judit Verdaguer, i els comissaris convidats Micha Leeflang (MCC) i Justin Kroesen (UiB), us aniran explicant la exposició.

Per què una exposició sobre l’art medieval de Noruega i de Catalunya?
És que hi ha alguna connexió misteriosa entre aquestes dues regions separades per tres mil quilòmetres?

Per què només a Noruega i a Catalunya?
Per què només s'han conservat aquestes obres a Noruega i a Catalunya? Diversos factors ho expliquen. 

Semblances misterioses...... o no tant?
Com és que s’assemblen tant les obres de Noruega i de Catalunya?  Els frontals de Sant Olaf de Trondheim i de Sant Cebrià de Cabanyes tenen similituds: arcs apuntats, manera de pintar caps, mans i peus, barbes sense bigoti...

FRONTALS D'ALTAR
A tot Europa s’han conservat un centenar de frontals pintats de fusta d’entre 1100 i 1350. D’aquests, més de cinquanta es troben a Catalunya i una trentena a Noruega. Els més antics són catalans, com el frontal de Sta. Margarida de Vilaseca del s. XII i conservat al MEV.

El Frontal d'altar de Sant Cebrià de Cabanyes està dedicat a Sant Cebrià de Cartago i estilísticament pertany al gòtic lineal, difós a tot Europa. La cort papal d'Avinyó va ser un gran focus d'irradiació d'aquest estil.  Per això, no és estrany, que des d’un punt de vista genèric, dos frontals tan allunyats en l’espai com el de Cabanyes i el de Sant Olav de Trondheim tinguin similituds.

La taula pintada amb escenes de la vida de sant Olaf procedeix de la catedral de Trondheim. Representa la mort a la batalla de Stiklestad, d'Olaf Haraldsson, ex cap viking convertit al cristianisme i rei de Noruega entre 1016 i 1030.

CRIST A LA CREU
Des del segle V, la Creu presideix el culte cristià. Comparades amb els frontals, les creus medievals de fusta pintada són molt més abundants arreu d’Europa, però igualment a Noruega i a Catalunya se n’han conservat un nombre molt significatiu. 

El crucifix de Grinaker és una de les escultures medievals policromades més antigues que s’han conservat a Noruega. A la Catalunya del segle XII tingué gran difusió la Majestat vestida, mentre que a Escandinàvia, com en altres llocs, proliferen els Crists despullats, d’un patiment més expressiu segons el gust gòtic, però sovint coronats per recordar el significat teològic del Calvari. El crucifix de Haug, que provenia de la desapareguda església noruega de Buskerud, n'és un bon exemple. 

El crucifix mutilat del MEV mostra semblances genèriques amb alguns crucifixos romànics noruecs com el de Grinaker, especialment en la barba i el tors. És del tipus Christus crucifixus vigilans o «Majestat nua» per diferenciar-lo de les Majestats vestides com la de Lluçà o les Planes, un dels millors exemples catalans d'aquesta tipologia

Data: Del 16/03/2020 al 28/05/2020
Horari: En línia
Lloc:

+ info: https://www.museuepiscopalvic.com/ca/actualitat/noticies/nord--sud-art-medieval-de-noruega-i-catalunya-11001350-en-linia


         



Ajuntament de Vic
C. Ciutat 1, 08500 Vic
Tel. 93 886 21 00
Fax. 93 886 29 21
atenciociutadana@vic.cat
Horari d'atenció al públic de 9:00h a 14:30h.